Excite

Controleer de zomerbanden van je personenauto

Profiel

Een van de belangrijkste punten als je de zomerbanden van je personenauto controleert, is de profieldiepte. Volgens de wet moet het profiel van een zomerband minstens 1,6 mm zijn. Is het minder, dan zal je auto bij de APK op dit punt afgekeurd worden. Zorg dus altijd dat je banden een goede profieldikte hebben en vervang ze waar nodig. Aangeraden wordt zelfs om een minimale profieldikte van 2 mm aan te houden bij zomerbanden. Bij winterbanden is dit 4 mm. Zijn je banden ouder dan zes jaar, ook dan is het verstandig om de banden te vervangen.

Bandenspanning

Controleer ook regelmatig de bandenspanning. Het is aanbevolen om dat elke maand te doen. Rijden met banden met een goede bandenspanning zorgt er tevens voor dat je minder brandstof verbruikt. De bandenspanning kun je bij vrijwel elk tankstation wel controleren. Soms is dat gratis, soms kost het bijvoorbeeld 50 cent. De meter van de pomp kun je instellen op de gewenste bandenspanning, die vaak in het instructieboekje van je auto te vinden is, en dan kun je de banden oppompen. Wanneer de ingestelde bandenspanning bereikt is, zul je een signaal horen. Wil je niet elke maand de bandenspanning bij het tankstation controleren? Dan zijn er ook drukmeters te koop, zodat je thuis de spanning kunt controleren. Voor oppompen zul je echter toch naar het tankstation moeten. Controleer overigens ook regelmatig de spanning van het reservewiel.

Lekke band

Een lekke band hoopt natuurlijk niemand te krijgen wanneer je onderweg bent, maar het kan voorkomen. Belangrijk is dat je dan meteen je lekke band verwisselt of laat verwisselen, want rijden met een lekke band is niet alleen gevaarlijk, je beschadigt ook de velg en het wegdek. Om de band te verwisselen, heb je uiteraard een reserveband nodig, een krik en een moersleutel. Zorg dat de auto op een veilige plek staat, op een stevige ondergrond en zet ook altijd de auto op de handrem. Voor je de auto omhoog krikt, is het handig om eerst de wielmoeren een paar slagen los te draaien. Zodra de reserveband erop ligt, draai je eerst de wielmoeren met de hand aan, laat de auto zakken en dan draai je de moeren verder aan. Het kan zijn dat je reservewiel een zogenaamde thuiskomer is. Rijd hiermee alleen tot naar de garage en niet harder dan tachtig km/u.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018