Excite

Zakelijk motorrijden: Lachend naar je werk

Voor de meeste liefhebbers van tweewielers is de motorfiets voor het weekend, terwijl woon-werk verkeer meestal met de auto wordt gedaan. Maar het zakelijk rijden op de motor kent veel voordelen.

Achter aansluiten in de file is er niet meer bij op de motor. Het mag natuurlijk wel, maar lachend tussen de wachtende automobilisten doortuffen kan en mág. Een veel voorkomend misverstand is dat dit eigenlijk verboden is, maar door de politie gedoogd wordt. Sinds 1991 mag een motorrijder echter gewoon voertuigen die in de file staan inhalen, mits het snelheidsverschil binnen de perken wordt gehouden.

Wat interessant is voor de motorrijder én werkgevers is de mogelijkheid tot leasen. Er geldt voor motoren geen bijtelling. En voor de €400 die een gemiddelde lease-auto al gauw kost per maand, kun je ook rondrijden op een topmodel toermotor zoals de Honda VFR1200F. Een Piagio MP3, de Italiaanse driewieler is al voor de helft van dat bedrag te leasen én mag met een normaal autorijbewijs gebruikt worden.

Ook brandstofverbruik kan een reden zijn om de auto te laten staan. Waar de gemiddelde nieuwe auto zo’n 1 liter brandstof op 16 gereden kilometers verbruikt, kan een beetje motor op diezelfde liter toch al gauw 25 procent verder komen.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Bij glad weer is de motor eigenlijk niet te gebruiken. Moderne motorkleding houdt je ook ’s winters lekker warm, maar moet wel afgepeld worden op de eindbestemming. Ook een kratje bier gaat niet makkelijk achterin. Maar toch: Kan de rit naar je werk eigenlijk leuker dan op twee wielen?

Afbeelding: Flickr, gebruiker helixblue

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017