Excite

Volkswagen diesel hyperzuinig

Ook Volkswagen mengt zich in de strijd met een ultrazuinige auto. Hoewel de Volkswagen XL1 nog slechts een concept car is, Zijn de cijfers veelbelovend. Wat dacht je van een verbruik van 1 op 54 kilometer?

Deze monsterachtig goede verbruikscijfers haalt de XL1 door het gebruik van een zeer zuinige dieselmotor en een elektromotor. Het gaat dus wederom om een hybride auto. Er kan stroom voor de hulpmotor worden opgewekt door het hergebruiken van remenergie, maar het leeuwendeel komt nog steeds uit het stopcontact.

De dieselmotor in de XL1 is een kleintje. Waar diesels normaal wat ruimer in hun vel zitten dan benzinemotoren, moet deze het doen met een cilinderinhoud van 800cc. Daar weet de XL1 dan nog wel bijna vijftig pk uit te persen, wat helemaal niet slecht is. De hulpmotor levert nog eens 26 pk. Op de elektromotor alleen kan ongeveer dertig kilometer gereden worden.

Het gewicht van de auto is laag gehouden door gebruik van materialen zoals glasvezel. Het totaal weegt slecht 800 kilogram. Daarnaast is er behoorlijk gewerkt aan de stroomlijn van de auto. Helaas ziet hij er hierdoor wel een beetje suffig uit.

0-100 wordt gehaald in een toch nog respectabele 12 seconden, terwijl de topsnelheid gelimiteerd is op 140 kilometer per uur.

Het gaat om een concept car, dus verwacht de XL1 binnenkort niet op straat tegen te komen. Toch laat de auto zien wat we in de toekomst mogen verwachten van zuinige dieselmotoren.

Afbeelding: Flickr, gebruiker bigblogg

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017