Excite

Strengere crashtests leveren geen problemen op

Auto's worden steeds veiliger en dat is fijn. Dat is fijn, omdat mensen nog net zo veel ongelukken veroorzaken als in de tijd van de minder veilige auto's. Omdat de auto's steeds veiliger worden, worden de criteria voor crashtests steeds scherper gesteld. De strenge tests van het Euro NCAP zijn daar een voorbeeld van. Kortom, er worden steeds hogere eisen gesteld aan auto's. Verrassend genoeg blijken de strengere tests weinig problemen op te leveren voor de meeste auto's.

Er wordt in crashtests op meer zaken gelet dan voorheen

"Voordien werd er enkel gelet op de bescherming van inzittende volwassenen en kinderen bij een zijdelingse en frontale botsing en op de bescherming van zwakke weggebruikers. Daar is nu de evaluatie bijgekomen van veiligheidssystemen zoals de Elektronische Stabiliteits Controle en het risico op een nekblessure -een whiplash- bij een kop-staart-aanrijding." Dat zegt de Touring en Test Aankoop. Dat zijn mensen die verstand hebben van crashtests en veiligheid in auto's. Er wordt in tests op veel meer zaken gelet dan voorheen. Dit zou betekenen dat het voor auto's automatisch moeilijk is om met het maximum van vijf sterren uit de test te komen. Dat lijkt echter behoorlijk mee te vallen.

Voetgangers en fietsers komen er bekaaid vanaf

Vier van de zes geteste auto's bleken ook volgens de strengere normen van het Euro NCAP vijf sterren te scoren. Het gaat hier om Toyota iQ, de Toyota Avensis, de Mitsubishi Lancer en de Mazda 6. De Citroën C3 Picasso en de Subaru Impreza kwamen net iets te kort en moeten het met vier sterren doen. Met name de bescherming van voetgangers en fietsers - die meestal niet van airbag zijn voorzien - en de bescherming tegen een whiplash is een heikel punt in de meeste auto's. Toch scoren de auto's ook steeds beter op dat gebied. Het is in ieder geval fijn te merken dat de economische crisis nog geen effect heeft gehad op de investeringen in de veiligheid van de mens.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017