Excite

Slipcursus door vab heet tegenwoordig 'verhoogde rijvaardigheid'!

Eigenaardig maar waar: een specifieke slipcursus bij vab wordt er blijkbaar niet meer gegeven. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Toen kon je wel echte slipcursussen volgen. Waarom dan nu niet meer? Omdat studies hebben bewezen dat ze geen toegevoegde waarde hadden aan de verkeersveiligheid. Dat lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig maar dat is het niet. Integendeel! Het bleek dat bestuurders die een slipcursus onder de knie hadden te roekeloos en zelfzeker gingen rijden. Het gevolg liet zich raden. Ze waren meer betrokken bij ongevallen dan chauffeurs zonder slipcursus. De verzekeringsmaatschappijen waren niet langer overtuigd van het nut ervan en schaften ze af.

Het alternatief: verhoogde rijvaardigheid

Vandaag worden er dus enkel nog opleidingen gegeven die verhoogde rijvaardigheid aanleren. Daar zit een klein stukje slipcursus in, namelijk hoe je moet reageren als je in een slip terecht komt. In het geheel van de opleidingen is het maar een klein onderdeel meer want het motto van de cursussen is nu: voorkomen is beter dan genezen. In die zin ligt de nadruk bij verhoogde rijvaardigheid op het voorkomen van onveilige situaties, dus ook sliptoestanden.

Aangepaste rijstijl

De kern van de cursus is nu: pas je rijstijl altijd aan aan de externe omstandigheden. En die calamiteiten kunnen van alles zijn: een file, glad wegdek door aquaplaning, olie, stof en/of bladeren op het asfalt na een lange droogteperiode, sneeuw en ijzel, mistbanken, slecht rijoppervlak, een groepje kinderen op het fietspad, een klapband, enz.

Je zit immers in het verkeer. Dat betekent dat je zelf fouten kan maken door onoplettendheid, verstrooidheid, verblind zijn door de zon, overdreven snelheid of welke andere reden dan ook. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk dat derden fouten maken waardoor je in een  noodsituatie terecht komt.

In de praktijk

Volg je met enkele deelnemers een halve dag de (basis)opleiding, dan begint die dag met een uurtje theorie. De voornaamste technieken van preventief rijden komen aan bod. Dingen waar je misschien niet dadelijk aan denkt zoals zit- en stuurhouding, kijktechniek, stuurtechniek, remtechniek en het ABS-systeem komen aan bod. Daarna oefen je een uurtje of drie echt in de praktijk.

Iedere cursist ontvangt een getuigschrift van deelname. Kost: ongeveer 115 euro per persoon, dus voor de prijs hoef je het niet te laten!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019