Excite

Seat Ibiza Ecomotive brutaal zuinig

Zuinige auto's werden in eerste instantie geproduceerd door Toyota, met andere Aziatische fabrikanten die snel volgden. Inmiddels zijn vrijwel alle autofabrikanten op de trend van zuinige auto's gesprongen. Zo ook het Spaanse Seat. Daar heeft men een nieuw model van de Ibiza ontworpen. De Seat Ibiza Ecomotive wordt uiteraard ook in Nederland op de markt gezet, waarvoor momenteel al druk campagne gevoerd wordt. De campagne draait rond de slogan 'green but mean'. Seat wil aantonen dat mensen die milieuvriendelijk rijden, helemaal geen softies hoeven te zijn.

Dat de nieuwe Ibiza niet voor softies is, is leuk. Maar de Ecomotive is ook erg soft voor je portemonnee. Zo is de auto al belastingvrij. Geen BPM of wegenbelasting. Zakelijke rijders hoeven te rekenen op slechts 14% bijtelling. Ideaal, uiteraard. Maar de normen die daarvoor gehaald moesten worden, zijn voor de Spanjaarden niet genoeg. Men wil nog zuiniger. Daarom heeft men besluiten om er ook een Start/stop-systeem in te bouwen. Dat zit in de originele versie niet, om onnodige kostprijsverhoging te voorkomen. Maar Seat wil graag toch voor de allerzuinigste opties gaan. Kortom, het Start/stop-systeem komt er in.

Met het systeem rijdt de Seat Ibiza Ecomotive maar liefst 1 op 29. Ernstig zuinig, dus. De CO2-uitstoot zakt van 95 g/km zonder naar 89 g/km met Start/stop-systeem. Door dit systeem stijgt de prijs wel met 400 euro naar 15.395 euro. De meer dan duizend kopers die al een nieuwe Seat Ibiza hadden besteld, hoeven niet bang te zijn dat het Start/stop-systeem wordt doorberekend. Al met al zet Seat dus heel brutaal een hele zuinige auto op de markt. Een hele verstandige move van de autofabrikant, die zeker een populaire auto hebben gebouwd.

Afbeelding: Seat

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017