Excite

Oude bestelwagens alsnog welkom in de stad

De overheid is hard bezig om een einde te maken aan vervuilende, oude bestelwagens. Zo komt er een slooppremie, waarvoor de overheid 65 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. Lichte bestelauto's van voor 1990 krijgen 750 euro overheidssubsidie bij inruilen, de zwaardere auto's zelfs 1750. Op die manier hoopt de overheid veel vervuilende auto's van de weg te halen. Een andere methode was het instellen van milieuzones in stads- en dorpscentra, waar het verboden was voor bestelauto's van voor een bepaald bouwjaar om te rijden.

De regeling van de milieuzones is een grote angst voor ondernemers die gevestigd zijn in de milieuzones. Zij zien grote kostenposten opdoemen vanwege het verbod. De milieuzones zouden in 2010 ingesteld worden, waardoor veel ondernemers tijdens een economische crisis hun wagenpark zouden moeten vernieuwen. Maar minister Cramer (VROM) heeft besloten de regeling uit te stellen tot 2013. Een zucht van verlichting gaat rond onder de ondernemers.

De belangrijkste reden voor Cramer om een voorlopige streep door de milieuzones te trekken, was het feit dat onderzoek uitwees dat bestelauto's van na 2000 betrekkelijk veel NO2 uitstoot hebben. Met milieuzones zouden oude bestelauto's verboden worden, terwijl de net zo vervuilende nieuwere bestelauto's wel toegestaan zouden zijn. Gemeenten en ondernemers gaan nu nieuwe plannen verzinnen om de milieuzones zinvol te maken, zonder ondernemers in de problemen te brengen. In 2013 moeten de milieuzones er alsnog komen.

Afbeelding: Flickr.com

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017