Excite

Nederlanders blijven auto’s kopen

Ondanks het feit dat de economische crisis nog niet helemaal voorbij is, blijven Nederlanders massaal nieuwe auto’s kopen. Alleen dit jaar zijn er al zo’n 278.000 verkocht, 26,7 procent meer dan in de eerste vijf maanden van 2010. Het dieptepunt was te zien in 2009, toen er helemaal bijzonder weinig auto’s verkocht werden. Mei was dit jaar echt een hoogtepunt; er werden maar liefst 36% meer auto’s verkocht dan in het jaar ervoor. In mei werden zo’n 50.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet, aldus Bovag en RAI.

In de afgelopen jaren is Volkswagen steeds een van de meest populaire merken gebleken, maar in mei mocht Peugeot het stokje even overnemen. Het Franse merk blijkt steeds vaker bovenaan de ranglijsten te staan. Opel, dat in de tientallen jaren daarvoor steeds het best verkochte automerk was, moet inmiddels het onderspit delven en lijkt zijn hoogtepunt in Nederland gehad te hebben.

De meest populaire auto’s in mei waren de Peugeot 107’s. Van dit leuke wagentje werden er bijna 5.000 verkocht. Dit is goed voor een marktaandeel van ongeveer 10 procent. Dit zou kunnen laten zien dat hoewel er wel nieuwe auto’s gekocht worden, men meer kijkt naar zuinige en voordelige auto’s.

De trend die in Nederland te zien is, is ook op andere plekken in Europa waar te nemen. In april werden de verwachte autoverkopen al naar boven bijgesteld.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018