Excite

Jaguar presenteert XF 3.0 D

De premium middenklasse wordt al jaren beheerst door de drie grote Duitse merken Audi, Mercedes en BMW. De Duitsers weten keer op de keer de meeste luxe auto's in dit marktsegment te zetten. Omdat Jaguar ook verstand heeft van dure auto's, willen de Britten zich ook gaan mengen in het strijdgewoel van de Duitsers. Ook Engeland moet met een premium middenklasse komen, vinden de mensen bij Jaguar. Daarom is de XF 3.0 D ontwikkelt, een echte Jaguar, maar dan voor de middenklasse. Een auto met een prachtig uiterlijk en dito uitstraling.

Er glimt veel aan de Jaguar XF 3.0 D. Het (nep)metaal is overdadig gebruikt, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Jaguar heeft een interessant foefje in de auto gemonteerd. In de auto lijkt wat te ontbreken, namelijk ventilatieroosters en een versnellingspook. Deze komen namelijk pas te voorschijn als de startknop wordt ingedrukt. Het geeft een gevoel van technologische hoogwaardigheid waar de Duitsers nog even niet aan kunnen tippen. Het enige nadeel is dat de metallic afwerking binnen in nog wel eens zorgt dat de zon vervelend in het gezicht glinstert.

De motor zit goed in elkaar. De drieliter V6-turbodieselmotor is een automaat, maar wel eentje van het goede soort. Geen nerveus geschakel en binnen in de auto dringt het geluid van de motor nauwelijks tot de cabine door. Er zijn twee versies van de motor, waarbij de minst zware al 240 pk oplevert. De XF 3.0 D S geeft nog meer vermogen. Het zorgt er voor dat de Jaguar in een seconde of zeven naar de 100 kilometer per uur schiet. Best aardig, voor een auto van bijna 2000 kilo. Het lijkt er op dat Jaguar met de XF 3.0 D een uitstekend alternatief biedt voor de luxe Duitsers.

Afbeelding: Flickr, Alan_D

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017