Excite

Hoe werkt een elektrische auto?

Hoe werkt een elektrische auto? Overal lees je dat de elektrische auto de auto van de toekomst is. Dat is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe werkt zo'n vierwieler?

Een elektrische auto heeft geen gewone motor zoals we die kennen maar een elektromotor. Die werkt niet op brandstof zoals diesel, benzine of gas. In plaats daarvan heeft hij elektriciteit nodig om een auto te doen rijden. Die elektriciteit wordt opgeslagen in accu's. En het zijn deze accu's die het belangrijkste probleem zijn bij elektrische auto's!

De oplaadbare batterij

Nieuwe technieken betekenen automatisch opstartproblemen en kinderziekten. Eerste probleem waar de ingenieurs tegen aanhikten: de opslag van elektriciteit. Om voldoende vermogen te kunnen leveren, heb je zware batterijen nodig. Letterlijk 'zwaar' en dat betekent dat het gewicht van de auto toeneemt. Dat is niet ideaal want dat betekent verlies aan snelheid. Dat was uiteraard geen goed verkoopargument.

Tweede probleem: het opladen van de accu's. Dat kan thuis gewoon aan de stekker. Maar er moeten ook overal veilige oplaadpunten komen voor als je onderweg bent. Dat is een rol voor de overheid maar die wil dat ook de privé bijdraagt. Zo zijn er bijvoorbeeld al restaurants en werkgevers die een oplaadpunt (gratis of tegen betaling) voorzien. En graag snel opladen als het even kan. Nou: dat kan nog niet! Het opladen duurt nog uren de dag van vandaag. Op gebied van de oplaadsnelheid is er nog veel werk aan de bak!

Derde probleem: het bereik van de accu's. Ook het uithoudingsvermogen van de accu's kan nog (veel) beter. Want dan wordt de actieradius meteen een stuk groter en kun je dus 'met een gerust geweten' op en neer naar Parijs zonder je druk te moeten maken of je nog terug thuis raakt als je in de file staat!

Zowel voor de oplaadtijd als voor de prestaties van de accu denkt men tegenwoordig aan 'verwisselbare batterijen'. Het maximale bereik zit in 2011 op ca. 120 km, oplaadtijd zo'n 5 uur en snelheid 180 km/uur. Dus er worden goede vorderingen gemaakt op het gebied van de techniek.

Hybride auto: combinatie!

Toyota kwam als eerste merk met een hybride auto, gevolgd door Honda en Nissan. De Toyota Prius was, alhoewel duur(der) in aankoop, meteen een groot succesverhaal. De hybride auto is zowel een klassieke auto als een elektrische auto. Hij heeft dus zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Voor stadsverkeer wordt elektrisch rijden aanbevolen, voor autosnelweg het klassieke rijden.

Toch richten de automerken zich meer op 100% elektrische personenwagens.

Waarom 100% elektrische auto's?

Hoofdargument: beter voor het milieu. Elektrische auto's stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit. Het zijn lichte auto's. Ze maken geen lawaai. En tenslotte: ze zijn erg zuinig qua verbruik.

Nadelen van de EV?

Vooreerst is een elektrische auto een stuk duurder in aankoop ten opzichte van de 'gewone' auto. Er zijn ook nog lang niet voldoende oplaadpalen voor handen, noch in Nederland, noch in de ons omringende landen. Maar daar wordt aan gewerkt!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019