Excite

Waar zijn goedkope motoren te koop?

Voor heel wat Nederlanders is motorrijden het leukste wat er is. Maar het is ook één van de duurste hobby's die je kunt hebben. Naast een motor heb je namelijk nog meer nodig. Een goed pak is een absolute must en ook het onderhoud van een motorfiets is zeker niet gratis. Ondertussen dalen de benzineprijzen ook niet. Beginnende motorrijders kunnen veel geld besparen door niet direct die Suzuki GSX750R uit 2011 aan te schaffen, maar eerst op een wat minder prijzig model te rijden. Maar waar zijn die goedkope motoren te koop?

Nieuw of tweedehands?

Natuurlijk wil iedereen wel een nieuwe motor. Alles blinkt nog zo mooi, en op de weg maak je helemaal de blits. Maar bedenk wel dat het financieel nou niet bepaald een logische keuze is. Vooral niet met een eerder beperkt budget. Je doet er een stuk verstandiger aan om je motorfiets tweedehands aan te schaffen. De kop is er dan immers al af. En tweedehands betekent absoluut niet dat je een afdankertje hoeft te kopen. Een relatief recente sportmotor uit 2009 bijvoorbeeld kost je tweedehands vaak al duizenden euro's minder dan het nieuwste model.

Waar vind je goedkope motoren?

De goedkoopste motoren koop je niet bij de dealer, maar bij particulieren. De advertenties vind je overal: in de krant, in de supermarkt op het mededelingenbord en natuurlijk online. Vooral veilingsites als Marktplaats zijn een ware schatkamer als het gaat om goedkope, tweedehands motoren. Wil je meer zekerheid, dan kun je ook een occasion bij een dealer aanschaffen. Die hebben de motor helemaal voor je nagekeken en geven er vaak ook nog een aantal maanden garantie op. Natuurlijk heeft dit wel een meerprijs tot gevolg, maar je rijdt wel met een gerust hart weg.

Beknibbel niet op de verkeerde dingen

Koop je bij een particulier, dan ga je uiteraard kijken naar de motorfiets. Zorg dat je een lange proefrit maakt; een kwartiertje is vaak niet genoeg. Vraag ook of er een onderhoudshistorie aanwezig is zodat jij weet wat voor onderhoud er gedaan is en wat er wellicht aan zit te komen. Het is heel aanlokkelijk om een motor te kopen waar 'wat werk aan zit'. Vooral als je nog nooit een motor hebt gehad, is het gemakkelijk om je te vergissen in de onderhoudskosten. Een nieuwe achterband kost bijvoorbeeld al snel 200 euro, terwijl een kettingset voor zo'n 150 euro over de toonbank gaat. Daarnaast betaal je nog flink voor de arbeidsuren van de monteur. Een motor waar veel slijtageonderdelen recent van zijn vervangen, is dus zeker wat meer geld waard. Goedkoop is soms duurkoop!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019