Excite

Formule 1-wagens in staat te electrocuteren

Het klinkt als een geniaal plan: de energie de vrijkomt tijdens het remmen opslaan in een batterij en later gebruiken als extra vermogen. Formule 1 hoopt zo mee te doen aan de trends rond groene stroom en een beter milieu. Bovendien klinkt extra vermogen elke coureur en autofabrikant goed in de oren. Het nadeel is dat als het Kinetic Energy Recuperation System (KERS) niet helemaal goed sluit, de bolide onder 400 volt stroom kan komen te staan. Met de juiste hoeveelheid ampere goed voor een dodelijke schok.

Al dodelijk incident met KERS

Wat blijkt nu? Er schijnen al twee incidenten te hebben plaats gevonden met het KERS. Eentje heeft het overleefd en eentje kan het niet meer navertellen. De Formule 1 houdt deze incidenten uiteraard in de doofpot. Een dode moet gewoon doodgezwegen worden, natuurlijk. Het is niet zo heel vreemd dat iedereen die tijdens races te maken hebben met de auto, wordt aangeraden tijdens de afgelopen testrondes om de auto niet zonder isolerende handschoenen en rubberen laarzen aan te raken.

Kynetic Energy Recuperation System niet verplicht

Groene stroom is leuk, de natuur een beetje redden, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van mensen. Dat lijkt KERS nu wel te doen. Het is nog niet zeker of er volgende maand auto's van start gaan op Melbourne tijdens de seizoensopening van de Formule 1 die uitgevoerd zijn met KERS. De fabrikanten zijn niet verplicht het systeem op te nemen in hun auto, maar het is ook niet verboden. Kortom, elke pitstop wordt nu Russisch roulette. Nog meer spektakel tijdens de races!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017