Excite

De zin en onzin van winterbanden

Nog even, en we zitten weer in de vrieskou. Met alle barre weeromstandigheden van dien. Maar ook als het glad en koud is moet er gereden worden. Het liefste en veiligste natuurlijk op winterbanden. Maar hebben die eigenlijk wel zoveel nut als wordt geclaimd?

Winterbanden verschillen van ‘normale’ banden omdat ze gemaakt zijn van een zachter soort rubber. Normale banden worden bij kou hard, waardoor de grip flink verminderd. Dit heeft bijvoorbeeld flink wat invloed op de remweg. Minieme inkepingen in het rubber van winterbanden, de zogenaamde lamellen, bijten zich vast in de sneeuw waardoor de grip ook onder deze omstandigheden een stuk verbeterd.

De vraag is echter of we al die extra grip in Nederland wel nodig hebben. Normale banden stuiteren door de hardheid in de kou iets meer en de remweg is inderdaad langer. Dit is goed op te vangen door wat voorzichtiger te rijden en wat comfort in te leveren. Op sneeuw maken winterbanden wel een enorm verschil, maar over het algemeen ligt er maar een paar dagen per jaar sneeuw in Nederland.

Vaker hebben we tijdens periodes van sneeuw te maken met een gepekeld en dus nat wegdek. En bij nat weer presteert een zomerband juist weer beter. Ook rijden mensen met winterbanden vaak harder en gevaarlijker dan verkeersdeelnemers zonder, aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertolen in Trouw.

Samengevat zijn winterbanden in winters weer beter dan zomerbanden, maar de vraag is of het weer in Nederland deze extra investering wel rechtvaardigd.

Afbeelding: Flickr, gebruiker acameronhuff

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017