Excite

Consument moet betalen voor milieutaks

Binnenkort wordt de milieuheffing ingevoerd. Nieuwe auto's die niet zuinig zijn bevonden door de overheid, worden een stuk duurder gemaakt. Het gaat momenteel om zo'n 66 procent van alle auto's. De milieutaks, die volgens de regering geen geld moest kosten voor de consument, maakt dus tweederde van de nieuwe auto's een stuk duurder. En dat gaat in tegen wat de overheid beweert. De ANWB liet onderzoek uitvoeren naar de effecten van de milieuheffing.

De staat verdient maar liefst 160 miljoen euro meer per saldo door de milieutaks in te voeren. Dat is dus 160 miljoen euro bovenop het geld dat ook met de aanschafbelasting bpm binnen was gesleept. Een flink bedrag dus. De ANWB beweert dat dit extra geld toch echt uit de portemonnee van de consument gaat komen. Als de milieuheffing tot 2020 gehanteerd wordt, betalen consumenten 1,3 miljard euro in totaal aan milieutaks. Niet echt gratis dus.

Nu blijft er wel iets gratis. De milieuheffing is namelijk een verkapte slurptaks. Auto's die niet zuinig zijn, volgens de overheid, krijgen te maken met de milieutaks. Maar andere auto's, die wel door de testen van de overheid zijn gekomen, kunnen worden verkocht zonder de milieheffing. Het gaat dan om auto's als Toyota Prius, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1 en de hybride Honda Civic. De criteria zijn, voor een dieselmotor, een uitstoot onder de 95 gram CO2 per kilometer en voor benzinemotoren een uitstoot onder de 110 gram. Maar, zo beweert de ANWB, dit zorgt er niet voor dat mensen massaal gaan overstappen. De meeste mensen blijven gewoon hun favoriete model kopen, waardoor de milieutaks een hoop geld gaat kosten voor de burgers.

Afbeelding: Flickr.com

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017