Excite

Bovag pleit voor afschaffen BPM

  • © Getty Images
Brancheorganisatie Bovag pleit voor het afschaffen van de BPM, de belasting die geheven wordt op personenauto's. Volgens de Bovag leidt de BPM tot grote prijsverschillen met andere Europese landen, wat natuurlijk niet past in het idee van één grote Europese markt. Daarom zou het beter zijn om dit af te schaffen. De auto's in Nederland zouden daardoor in één klap een stuk voordeliger kunnen worden.

Als de BPM wordt afgeschaft, dan gaat dit de Nederlandse overheid wel veel geld kosten. Ook de Bovag begrijpt dat. Aan de andere kant kan dit wel weer gecompenseerd worden door bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's die geen roetfilter hebben te verhogen.

Nederland is het enige land waar BPM geheven wordt. Daarom zijn auto's in ons land ook veel duurder dan in andere Europese landen. De BPM is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een auto. Dat betekent dat vervuilende auto's een hogere BPM hebben dan bijvoorbeeld hybride auto's. Voor die laatste categorie geldt zelfs een tijdelijke vrijstelling van de BPM. De BPM voor 'gewone' auto's komt al snel neer op zo'n 20 procent van de aanschafwaarde. De BPM wordt maar één keer in rekening gebracht; op tweedehands auto's hoeft deze niet meer afgerekend te worden.

Overigens is het afschaffen van de BPM niet de enige maatregel die de Bovag graag doorgevoerd ziet. De brancheorganisatie wil ook dat particulieren een aankoopsubsidie krijgen op elektrische auto's. Die subsidie zou 5.000 tot 10.000 euro moeten zijn. Hierdoor zou elektrisch rijden nog aantrekkelijker moeten worden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017