Excite

Bedien je Toyota op afstand

Autotechniek en informatietechnologie raken steeds meer met elkaar verweven, en die trend zet nog sneller door nu er meer aandacht komt voor elektrische en hybride auto’s. Een teken aan de wand is de deal die Toyota met Microsoft heeft gesloten. Vanaf 2012 kunnen klanten een elektrische auto kopen die van afstand te bedienen is.

Microsoft gaat de telematica voor Toyota verzorgen, een combinatie van telecommunicatie en informatica. Elektrische auto’s en hybride auto’s kunnen met Microsoft’s Azure-netwerk verbonden worden zodra ze zijn ingeplugd. Voor de klant betekent dat dat hij op afstand de status van zijn auto kan aflezen en zelfs bepaalde functies kan bedienen.

Zo zou je met je smartphone kunnen kijken of je auto al volledig is opgeladen. Of je kunt je auto de opdracht geven om de verwarming alvast aan te zetten zodat jij niet de eerste vijf minuten van je reis in een koude auto hoeft te zitten. Je zou je auto zelfs zo kunnen instellen dat de batterij alleen wordt opgeladen op het moment dat de elektriciteit het goedkoopst is. Zo kan je dus optimaal van een piek- en daltarief gebruik maken.

Door de deal met Microsoft hoeft Toyota zelf geen database meer aan te leggen van auto’s die van de dienst gebruik kunnen maken. Door cloud-computing betaalt Toyota enkel voor klanten die het systeem gebruiken en hoeft de automaker zelf geen dure servers aan te schaffen. Vanaf volgend jaar kunnen we zelf testen of het systeem zo fijn werkt als het klinkt.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Geoff Livingston

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018