Excite

Automobilisten snappen voorrangsregels hulpdiensten niet

Automobilisten hebben vaak geen enkel idee wat ze wel en niet mogen doen als er hulpdiensten met zwaailichten aankomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) onder ruim 2100 ondervraagde automobilisten. Automobilisten zouden daarom moeten leren omgaan met de voorrangsregels van politie, brandweer of ambulance.

Door rood rijden

Van de ondervraagden bleek dat zeker 73 procent denkt dat het toegestaan is om door rood te rijden om ruimte te geven aan hulpdiensten die met zwaailichten aan komen rijden. Dat is echter niet het geval. Verder denkt 53 procent van de mensen dat je harder mag rijden als politie, brandweer of ambulance met zwaailichten van achteren naderen en je geen ruimte kunt maken. Aan het onderzoek werkten de hulpdiensten, de ANWB, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat mee.

Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen

Bijna alle automobilisten gaven aan voorlichting te willen over het voorrang geven aan de hulpdiensten. Daarvoor heet het IFV het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen opgericht. Dat centrum gaat ook kijken naar de rijopleiding van de hulpdiensten, want daar blijken grote verschillen in te zijn. Zo duren sommige opleidingen maar 4 uur, terwijl andere opleidingen tot 80 uur besteden aan rijlessen.

Logisch nadenken

Hoogleraar Verkeer en Transport zet vraagtekens bij het effect van zo'n kenniscentrum. "Ik denk niet dat er een eenduidig gedragspatroon uit naar voren komt. Sommigen zullen denken dat ze wel ruimte hebben om uit te wijken, terwijl andere personen de auto met zwaailichten even zullen lachten wachten." Volgens Brookhuis is het vooral een kwestie van logisch nadenken en goed opletten of het veilig is om uit te wijken voor de hulpdiensten.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017