Excite

Artega SE: Bliksemschicht op wielen

Op Excite lees je wel vaker over de voordelen van elektrisch rijden. Het is heel zuinig, milieubewust en lekker stil. Precies daarom heeft elektrisch rijden ook een enigszins saai imago. Als het aan het Duitse bedrijf Artega ligt gaat dat veranderen. Hun elektrische Artega SE belooft een waar snelheidsmonster te worden, maar met een groen tintje.

De Artega SE is een elektrische versie van de Artega GT. En anders dan je zou vermoeden, is elektrisch rijden in dit geval sneller. In 4,5 seconden zoemt de SE naar de 100 kilometer per uur, om pas bij 250 kilometer per uur de handdoek in de ring te gooien.

Voor dit hoogstandje zorgen twee elektromotoren die gezamenlijk een vermogen van 380 PK produceren. In vergelijking met een verbrandingsmotor heeft een elektromotor een hoger koppel, dat ook nog eens bij elk toerental beschikbaar is. En dat is mooi, want door de zware accu van de Artega SE is de elektro-sportwagen dik honderd kilo zwaarder dan zijn benzine slurpende broertje. Ook de actieradius van de SE is met 200 tot 300 kilometer niet misselijk.

Opladen is met ongeveer anderhalf uur best snel te noemen. Als is een ouderwetse auto natuurlijk een stuk sneller bij een benzinepomp weg. Op sportwagengebied moet de Artega SE het vooral opnemen tegen de Tesla Roadster. De Duitse fabrikant wil vanaf 2012 ongeveer 1.500 bolides per jaar slijten, met een adviesprijs van €150.000.

Afbeelding: Flickr, gebruiker exfordy

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017